10 ترفند سئو

10 ترفند سئو برای جایگاه و رنکینگ بهتر

10 ترفند سئو : بهینه سازی برای موتور های جستجو یکی از اصلی ترین بخش استراتژی های هر وب سایت مجموعه یا شرکت می باشد . موتور های جستجو مانند گوگل ، یاهو ، بینگ و … به صورت مداوم در حال تغییر آلگوریتم خود هستند تا نتایج بهتری را برای کاربران خود نمایش دهند . همین مساله باعث می شود که شما مدیر وب سایت مجبور باشد همیشه در زمینه سئو مطالعه داشته باشد و ترفند های جدید سئو را بر روی وب سایت خود اعمال کنید .

ما این مورد را برای شما آسان کرده ایم و 10 ترفند سئو که در سال 2018 جوابگوی عملکرد بسیاری از سایت ها بوده است را برای شما جمع آوردی و در قالب یک نوشته قرار داده ایم .

1 – سرعت لود وب سایت خود را بالا ببرید

10 ترفند سئو برای جایگاه و رنکینگ بهتر

سرعت لود سایت یکی از مهم ترین فاکتور ها در ترفند های کاربردی سئو می باشد . گوگل از سال 2010 سرعت لود را یکی از فاکتور های سئو در آلگرویتم خود قرار داد . تقریبا 50% از وب سایت ها سرعت لودی در حدود 2 ثانیه دارند . بعضی از وب سایت های نیز در حدود 3 ثانیه یا بیشتر اما در نظر داشته باشد بهترین زمان لود برای یک وب سایت زیر 2 ثانیه می باشد .

سرعت لود نه تنها برای موتور های جستجو بلکه برای کاربران و UX سایت نیز بسیار مهم می باشد . کاربران اینترنت به سرعت زیاد علاقه دارند و وب سایت های کند طرفدار های زیادی ندارند . سعی کنید وب سایتی با سرعت لود بالا داشته باشد .

راه های بسیاری برای بهتر کردن سرعت لود سایت وجود داره که مهم ترین آن ها بهینه سازی تصاویر سایت می باشد . شما با کاهش حجم تصاویر سایت خود تقریبا 30 تا 40 درصد سرعت لود سایت خود را بهتر و افزایش داده اید . تصاویر پرحجم ترین اجزا در بین المنت های یک صفحه در وب سایت می باشند که با کاشه حجم آن سرعت لود سایت شما بسیار بهتر می شود .

سعی کنید تصاویر را قبل از آپلود و قرار دادن بر روی سایت ، کم حجم کنید . برای مثال می توانید اندازه آن را کم کنید و یا بر روی فتوشاپ از گزینه save for web استفاده نمایید .

  • المنت ها و بخش های غیر ضروری را از روی وب سایت خود حذف کنید . قسمت هایی مانند نظر سنجی ، تصاویر مختلف در ساید بار ها ، بلوک های کم کاربرد در سایدبار و فوتر و … را غیر فعال و حذف نمایید . افزونه هایی که کاربردی نیستند را حذف کنید زیرا افزونه ها سرعت لود سایت شما را کم می کنند .
  • کش را بر روی وب سایت خود فعال نمایید . این قابلیت در سیستم های مدیریت محتوی با یک افزونه مخصوص به سادگی انجام می گیرد برای مثال در وردپرس می توانید از افزونه wp super catch استفاده نمایید . کش و Gzip سرعت وب سایت شما را بسیار افزایش می دهد و حتی یکی از فاکتور های سئو نیز محسوب می شود .

2 – سایت خود را با HTTPS امن کنید

10 ترفند سئو برای جایگاه و رنکینگ بهتر

یکی دیگر از 10 ترفند سئو برای جایگاه و رنکینگ بهتر استفاده از SSL می باشد . اگر از HTTPS استفاده نمی کنید الان بهترین زمان است که آن را تهیه و بر روی وب سایت خود فعال کنید . https از http امن تر باشد و امنیت وب سایت شما را نیز بالاتر می برد .

پروتکل HTTPS که خلاصه شده ی Hypertext Transfer Protocol Secure به معنای پروتکل امن انتقال ابر متن است در واقع یک پروتکل برای برقراری ارتباط های ایمن است . اما این نکته برای همه جای سوال دارد که ایراد HTTP چیست که برای برقراری ارتباط های امن باید از پروتکل HTTPS استفاده کرد؟

مشکل پروتکل HTTP این است که رمزگذاری نشده است. بنابراین کسی که در میانه راه تبادل اطلاعات است (مثلا سرویس دهنده اینترنت شما) می تواند با استفاده از ابزارهایی به نام sniffer اطلاعات رد و بدل شده اینترنتی شما را رصد کند و پی ببرد که شما در حال ارسال و دریافت چه اطلاعاتی هستید. در این صورت اگر شما در حال انتقال و دریافت اطلاعاتی محرمانه مثل امور بانکداری اینترنتی، خواندن ایمیل، یا خرید آنلاین هستید ممکن است این اطلاعات مورد سوء استفاده قرار بگیرد.

اما فایده HTTPS برای سئو در چیست ؟

https علاوه با افزایش امنیت وب سایت شما ، فوایدی برای سئو نیز دارد که غیر قالب انکار است . گوگل از اکتبر سال 2017 در گوگل کروم وب سایت هایی را که بر روی پروتکل https نیستند را وب سایت هایی نا امن دانسته و به کاربران خود هشدار این صفحه امن نیست را نمایش می دهد .

این مورد باعث می شود که کاربرد به صورت بالقوه از وب سایت شما خارج شده و وب سایت هایی که از نظر گوگل امن هستند را ترجیح دهند برای بازدید . HTTPS حتی یکی از فاکتور های گوگل برای نمایش نتایج خود می باشد زیرا گوگل ترجیح میدهد که بهترین و امن ترین نتایج را برای کاربران خود به نمایش بگذارد .

یکی دیگر از فواید استفاده از https این است که کمک میکند تا داده های دقیق تری برای google Analytics ارسال شود و در نتیجه شما امار دقیق تری از وب سایت خود را می توانید در گوگل آنالیز مشاهده کنید البته اگر از گوگل آنالیز استفاده کنید .

3 – حتما برای سایت خود نسخه موبایل داشته باشد

گوگل از سال 2015 اهمیت بسیار ویژه ای به اسمارت فون ها داد و در آلگوریتم خود ریسپانسیو بودن یا نسخه موبایل را برای هر وب سایت ضروری خواند . با توجه به فراگیر شدن موبایل های هوشمند و استفاده آن توسط تقریبا همه مردم ، نسخه موبایل برای یک سایت به یک امر ضروری تبدیل شده است .

این تصویر یک مشخصه آلت خالی دارد؛ نام فایل آن seo-tricks-1024x512.png است

کاربران بیشتر برای جستجو در اینترنت از موبایل خود استفاده میکنند و قطعا سایت هایی که از طراحی مناسبی برای نسخه موبایل برخوردار نباشند ، برایشان خوشایند نخواهد بود و سایت را ترک خواهند کرد .

با توجه به مطالعه جدید کمپانی BrightEdge معادل 57% از ترافیک اینترنت از طریق دستگاه های تلفن همراه هوشمند رقم می خورد و این اصلا جای تعجب نیست .

طراحی نسخه موبایل برای وب سایت خود باید بسیار هوشمندانه صورت گیرد . باید همه چیز را در نظر بگیرید و بخش های مختلف سایت خود را به گونه ای طراحی کنید که به خوبی توسط کاربر در موبایلش دیده و خوانده شود . تایپوگرافی در نسخه موبایل اهمیت زیادی دارد ، شما باید از اندازه های مشخصی از سایز فونت ها استفاده کنید که نه بسیار بزرگ باشد و نه بسیار کوچک .

معمولا نسخه موبایل باید سریع و کم حجم باشد تا در موبایل کاربر به خوبی لود شود . لازم نیست تمامی بخش های نسخه دسکتاپ وب سایت خود را در نسخه موبایل نیز قرار بدید . می توانید بخش های ضروری و مورد نیاز کاربر را در نسخه موبایل قرار بدید که هم سرعت لود بالا بره و هم سایت زیاد شلوغ نباشه .

چگونه میتوانیم برای سایت خود نسخه موبایل داشته باشم ؟

برای داشتن نسخه موبایل شما 2 راه بیشتر ندارید . یا اینکه توانایی کدنویسی دارید و وب سایت خود را واکنش گرا یا responsive میکنید که باید به زبان CSS کاملا مسلط باشد یا اینکه از افزونه هایی که در سطح اینترنت برای سیستم ها یمدیریت محتوی مختلف معرفی شده است استفاده کنید . جدیدا هر قابلی که شما از سایت های فروش قالب مانند ژاکت و … تهیه کنید دارای این تکنولوژی ( ریسپانسیو ) هستند و شما نیاز نیست کاری انجام بدید ولی اگر قالب سایت شما قدیمی و ریسپانسیو نیست حتما به فکر ریسپانسیو کردن یا تغییر قالب و یا استفاده از افزونه برای نسخه موبایل باشد .

4 – وب سایتی جذاب داشته باشید

چهارمین مورد از 10 ترفند سئو برای جایگاه و رنکینگ بهتر داشتن وب سایتی جذاب می باشد البته جذاب از نظر محتوی بیشتر . شما باید کاری کنید که کاربر زمان بیشتری را در وب سایت شما صرف کند . تجربه و مطالعات نشان داده است گوگل به سایت هایی که کاربرانش زمان بیشتری را در آن می گذارنند ، اهمیت بیشتر و جایگاه بهتری می دهد .

به طور معمول، میانگین زمانی بالاتر حضور کاربر در سایت باعث می شود موقعیت کلی سایت در صفحه نتایج موتور جستجوی گوگل افزایش یابد.

یک مطالعه جدید Backlinko نشان داده است که در بین میزان bounce rates یا حضور کاربر در سایت و ورودی های گوگل سایت رابطه مستقیم دارد و هر مقدار بیشتر کاربر در سایت شما بماند مقدار بیشتری ورودی از سمت گوگل به سایت شما روانه خواهد شد .

10 ترفند سئو برای جایگاه و رنکینگ بهتر
هر چه میزان Bounce rate سایت شما بالاتر باشد میزان ورودی سایت شما از گوگل بیشتر خواهد بود .

دقت کنید این مورد به خود شما بستگی دارد . شما باید از عنوان های جذاب برای مطالب خود ، تصاویر شیک و زیبا استفاده کنید . حتما تا حالا پیش اومده که به سایت های تفریحی سر بزنید و بعد از مدتی ببینید که زمان زیادی را بدون آن که بفهمید در آن سایت صرف کرده اید . سایت های تفریحی عنواین جالبی را برای نوشته های خود انتخاب میکنند که باعث می شود شما کنجکاو شوید و بر روی آن کلیک کنید . همین مساله باعث می شود bounce rates سایت بالا رود . هر کاری می کنید سعی کنید کاربر سایت شما را زود ترک نکند


  • مطالب سایت خود را به گونه ای بنویسید که خواندنش راحت باشد : اگر می خواهید کابران را زمان بیشتری در وب سایت خود نگه دارید ، باید مطمئن شوید که خواندن محتوی و مطالب سایت شما ساده و قابل فهم است . از نوشتن جملات و پاراگراف های طولای خودداری کنید و از عنوان در نشوته ها و رنگ برای بخشی از متن ها استفاده کنید تا خواندن مطلب را برای کاربر جذاب تر و ساده تر کنید .
  • از تصاویر در بتن مطالب استفاده کنید : تصاویر فراگیری بالایی دارند و متون سرد را نیز گرم و جذاب میکنند . سعی کنید از تصاویر مرتبط و زیبا در بتن مطالب خود استفاده کنید .
  • خلاصه جذابی از متن را در ابتدا قرار دهید : اگر می خواهید کاربر مطلب شما را بخواند محتوی کلیدی و توضیحات مختصری که باعث شود کاربر به خواندن ادامه ترغیب شود را در ابتدای مطلب خود قرار دهید .

یکی دیگر از مواردی که باعث می شود کاربر زمان بیشتری را در وب سایت شما صرف کند ، طراحی و UX سایت شما می باشد . سعی از یک قالب جذاب و طراحی زیبایی برای سایت خود استفاده کنید . کاربران به سایت های شلخته علاقه ندارند . هر چه سایت شما زیباتر و حرفه ای تر باشد بیشتر کاربر را به ماندن در سایت ترغیب می کند . UX یا تجربه کاربری کاربر نیز بخشی از این مقوله می باشد . شما باید وب سایتی داشته باشید که کاربر در آن احساس راحتی کند . از تایپوگرافی مناسبی استفاده کنید ، فونت های خوانایی را برای سایت استفاده کنید .

5 – به UX و تجربه کاربری بیشتر اهمیت بدید

10 ترفند سئو برای جایگاه و رنکینگ بهتر

تجربه کاربری یکی از مهمترین بخش ها از 10 ترفند سئو برای جایگاه و رنکینگ بهتر می باشد که از اهمیت ویژه ای برخوردار است . شما باید سایتی داشته باشید که استفاده از آن آسان و دسترسی به بخش های مختلفش ساده باشد . کاربر باید به سادگی بتواند خدماتی که سایت شما اراده می دهد را استفاده کند .

به صورت بسیار ساده UI که مخفف User Interface design می باشد بخشی از طرح می باشد که زمانی که کاربر در حال رویت وب سایت می باشد آن را مشاهده می نماید و UX که مخفف User Experience design می باشد به تجربه کاربر از رویت وب سایت گفته می بشود.

UX چیست ؟

User Experience – UX شامل رفتار، حالت و احساست کاربر در مورد استفاده از یک محصول و یا سیستم خاص گفته می شود. تجربه کاربر شامل جنبه های عملی، تجربی، موثر ، معنی دار و جنبه های با ارزش اثر متقابل انسان و کامپیوتر و محصول می باشد، که شامل درک کاربر از جنبه های مختلف سیستم شامل کاربرد، سادگی در استفاده و بهره وری می باشد. بر اساس تعریف ISO عنوان user experience شامل کلیه عواطف، اعتقادات، مزیت ها، پاسخ های فیزیکی و روانی، رفتارها و اجراها قبل از زمان استفاده، در زمان استفاده و بعد از آن اطلاق می گردد. ( برگرفته از دارکوب )

چندتا از مواردی که به تجربه کاربری بهتر سایت شما کمک می کند عبارتند از :

  • ناویگیشن و حرکت بین اجزای سایت را باید ساده طراحی کنید . شما باید کاری کنید کاربر به سادگی بتوانید به هر بخشی که میخواهد از سایت شما مراجه کند .
  • سایت خود را ساده طراحی کنید . ساده نه به معنی امکانات کم و طراحی غیر حرفه ای . مثلا از رنگ های ملایم استفاده کنید و زیاد از رنگ های سرد و خنثی استفاده نکنید . اندازه فونت ها را به گونه ای تنظیم کنید که به سادگی قابل خواندن باشد . از فونت ایران سنس ، وزیر ، یکان و … استفاده کنید . برای متن ها به نظر من ایران سنس و وزیر بسیار مناسب هست .
  • بخش هایی از سایت که زیاد مورد استفاده قرار میگیرد را در دید کاربر قرار بدید . برای مثال جستجو ، بازگشت به صفحه اصلی ، انتخاب دسته بندی ها ، فیلتر های خاص فروشگاه های اینترنتی و … از این دسته هستند .

در نظر داشته باشید داشتن یک وب سایت با UX عالی کار ساده ای نیست و شما باید علم طراحی سایت را داشته باشید تا بتوانید هماهنگی بین اجزای سایت را به خوبی فراهم کنید . در این زمینه اگر سوالی دارید تیم جت اسکریپت می توانید در انجمن تخصصی خود به شما پاسخ دهد .

6 – محتوای جذاب و ارزشمند ایجاد کنید.

بازاریابی محتوا نیز نقش مهمی را در کمک به کسب و کار شما در بهبود رتبه بندی موتور های جستجو بازی می کند. محتوا نه تنها به شما اجازه می دهد تا کلمات و مضامین خاصی را که خریداران ایده آل شما در جستجوی آن هستند ، ایجاد کنید ، بلکه یک فرصت حیاتی برای ارتباط با خوانندگان خود و ارائه ارزش واقعی محصولات یا مطالب سایت شما است که شما را از رقبا جدا می سازد .

تولدی محتوی جذاب و ارزشمند یکی از اصل های ترفند سئو برای جایگاه و رنکینگ بهتر در موتور های جستجو می باشد . اگر یک وب سایت مطلب محور دارید مانند جت اسکریپت ، سعی کنید مطالبی تک و خواندنی و در عین حال کاربردی تولید کنید .

تولید محتوی مناسب برای فروشگاه های اینترنتی

اگر یک فروشگاه اینترنتی دارید سعی کنید محصولات خود را شکلی زیبا و جذاب معرفی کنید . همانطور که در بخش بالا نیز به آن اشاره کردم از تصاویر زیبا و پاراگراف های کوتاه استفاده کنید که خواندن آن برای کاربر سخت نباشد .

اگر واقعا میخواهید در هر مرحله با مصرفکنندگان ارتباط برقرار کنید، باید محتوایی را تهیه کنید که به چالشها و نگرانی های آنها رسیدگی کند و همچنین در مورد اینکه چگونه نام تجاری شما در زندگی آنها ارزشمند است و کمک میکند تا زندگی بهتری داشته باشند ایجاد کنید .

سعی کنید در مطالب خود از کلمات کلیدی که توسط کاربران در موتور های جستجو سرچ می شود ، بیشتر استفاده کنید . برای مثال اگر شما یک سایت فروشگاهی دارید که در آن تلویزیون به فروش می رسانید مثلا از کلمات” خرید تلویزیون ” ، ” قیمت تلویزیون ” و … بیشتر استفاده کنید . در آلگوریتم جدید گوگل نتایج جستجو بر اساس کلمات تکرار شده در محتوی شما تعیین می شود و ملاک فقط کلمات کلیدی یا keywords نیست .

با این حال یکی دیگر از عوامل مهم در مورد محتوا و موتورهای جستجو این است که محتوای شما چقدر تازه است. موتورهای جستجو به سایت هایی که محتوای تازه را به صورت منظم ارائه می دهند پاداش می دهد .

7 – در شبکه های اجتماعی حضور پررنگ تری داشته باشید

شبکه های اجتماعی مانند یک شتاب دهنده برای سایت شما عمل میکند . رسانه های اجتماعی نقش مهمی در استراتژی بهینه سازی موتور های جستجو برای نتایج سایت شما ایفا می کنند. اول از همه، پروفایل رسانه های اجتماعی شما در موتورهای جستجو رتبه بندی و نمایش داده می شود .

یعنی در صورت جستجوی نام وب سایت شما آدرس پروفایل شبکه اجتماعی شما نیز در کنار نام سایت شما در گوگل نمایش داده می شود که این خود برای سایت شما یک اعتبار می باشد .

در شبکه های اجتماعی حضور پررنگ تری داشته باشید

اصلی ترین اهمیت استفاده از شبکه های اجتماعی دریافت لینک ورودی از این سایت ها می باشد . وب سایت شبکه های اجتماعی مانند گوگل پلاس ، فیسبوک و تویتر ، از قدرت دامین ( DA و PA ) بسیاری برخوردار می باشند و در صورت ورودی گرفتن شما از این سایت ها ، اعتبار صفحات آنها نیز به سایت شما منتقل می شود .

8 – استفاده از کلمات کلیدی دم بلند

کلمات کلیدی طولانی راه موفقیت وب‌سایت‌های پرترافیک هستند. کلمات کلیدی Long-Tail می‌توانند بیش از 70% ترافیک وب‌سایت شما را پوشش دهند. این در حالی است که عرصه رقابت در کلمات کلیدی Long Tail به مراتب کمتر از دیگر انواع کلمات کلیدی است.

استفاده از کلمات کلیدی دم بلند

کلمات کلیدی طولانی معمولاً از ترکیب سه یا چهار کلمه ساخته می‌شوند و کاربرانی که از آنها استفاده می‌کنند به دنبال محصول یا موضوعی خاص با مشخصات واضح هستند. برای مثال کلمات کلیدی خرید بلیت ارزان هواپیمای تهران-مشهد، دانلود اپلیکیشن اسنپ برای اندروید و کفش ورزشی نایک مردانه قرمز، همگی از جمله عبارات کلیدی Long Tail هستند که به نتایج نسبتاً معینی می‌رسند.

9 – استفاده از Rich snippets

ریچ اسنیپت ها، محتوی و اطلاعات سایت شما را به خوبی برای موتور های جستجوگر بهینه سازی می کنند موتورهای جستجو مانند گوگل این داده ها را به صورت منظم و برچسب گذاری شده به کاربران نمایش می‌دهند. در نتیجه، نرخ کلیک بر روی سایت شما در نتاحی موتور های جستجو به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد. به علاوه، بسیاری از متخصصین سئو معتقدند که استفاده از ریچ اسنیپت ها می‌تواند در رتبه بندی و افزایش رنکینگ سایت شما تاثیر بگذارد. همچنین، اگر شما نویسنده هستید، استفاده از ریچ اسنیپت می تواند در حرفه شما موثر باشد و شما را به عنوان فردی با تجربه به کاربران نشان دهد.

10 ترفند سئو برای جایگاه و رنکینگ بهتر

اگر فروشگاه آنلاین دارید یا در سایت خود به نقد و بررسی محصولات می‌پردازید، استفاده از ریچ اسنیپت می‌تواند توجه کاربران را به سمت شما جذب کند. ارائه یک تجربه کاربری (User Experience) خوب، گامی موثر در افزایش نرخ کلیک و فروش بیشتر است و ریچ اسنیپت اولین قدم برای ارائه تجربه کاربری خوب به بازدیدکنندگان است. مقاله User Experience چیست می‌تواند قدمی نو در دیدگاه شما ایجاد کند، حتما مطالعه کنید

10 – بیشتر از ویدیو در مطالب خود استفاده کنید

آیا می دانستید که 55 درصد از کل جستجوهای کلمات کلیدی Google حداقل یک نتیجه ویدئویی را به دست می آورد؟ این به این دلیل است که کاربران موتور های جستجو محتوای ویدیویی را دوست دارند و گوگل می خواهد نتایجی را که برای کاربرانشان ارزشمند باشد ارائه دهد. با ایجاد محتوای ویدیوی آنلاین بهینه سازی شده، می توانید شانس خود را در نتایج ویدئویی جستجوهای Google افزایش دهید.

علاوه بر ایجاد و انتشار محتوای ویدئوی بیشتردر سایت خود ، شما همچنین میتوانید برای دریافت نتیجه بهتر در وب سایت Youtube یا Aparat استفاده کنید . جالب است بدانید 82 درصد از نتایج ویدیویی گوگل مربوط به سایت Youtube می باشد . YouTube دومین موتور جستجوگر محبوب است که هر ماه بیش از 3 میلیارد جستجو انجام می دهد .

بیشتر از ویدیو در مطالب خود استفاده کنید
تصویر بالا میزان محبوبیت و قدرت سایت Youtube را نشان می دهد . اگر دقت کنید نوشته شده است که هر دقیقه 100 ساعت ویدیو آپلود می شود و روزانه 1 میلیارد نمایش ویدیو دارد . همچنین در قسمت بالا نوشته شده است که از هر 2 کاربر اینترنت یک نفر در حال مشاهده یوتیوب است .

در هنگام بهینه سازی محتوای ویدیوی YouTube خود برای موتورهای جستجو چندین چیز در ذهن داشته باشید :

  • یک عنوان ایجاد کنید که هم سئو فرندلی باشد و هم کاربران را به کلیک کردن بر روی آن ترغیب کند . سعی کنید کلمات کلیدی مهم را در ابتدای عنوان خود قرار بدید و اطمینان حاصل کنید که عنوان شما به خوبی نشان می دهد که ویدئو در مورد چیست .
  • توضیحات جذاب و مناسبی را برای ویدیوی خود بنویسید تا ربات های گوگل به خوبی بتوانند در نتایج مرتبط با ویدیوی شما در گوگل ویدیوی شما را به کاربر نمایش دهند .
  • از تصویر برای ویدیوی خود انتخاب کنید که کاربر را به تماشا کردن آن ترغیب کند . هر چند این مورد در رتبه بندی و نتایج گوگل تاثیری ندارد اما در کلیک کردن کاربر بر روی ان در گوگل تاثیر زیادی دارد

خب دوستان مقاله هم یک مقدار طولانی شد ولی در اینجا به پایان رسید امیدوارم که مفید واقع بشه . در این مقاله سعی کردم تمام مواردی رو که در این چند سال توی اینترنت یاد گرفتم و از انجام دادنش جواب گرفتم برای شما توضیح بدم .

این ترفند های سئو شاید هر کدام نیاز به یک مقاله تخصصی داشته باشه ولی من به کلیات سعی کردم اشاره کنم . اگر سوال خاصی داشتید در بخش نظرات در خدمتتون هستم .

درباره نویسنده: کسری راد

کسری راد هستم ، علاقمند به اینترنت ، وردپرس ، طراحی سایت و گرافیک . دانشجوی کارشناسی نرم افزار هستم . آی دی تلگرام : @kasrarad72

مطالب زیر را حتما بخوانید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *